Follow Us

Jak kupić bilet w Belgradzie? Nowy system, ceny, strefy, kary

Ile kosztują bilety na komunikację miejską w Belgradzie? Gdzie można je kupić? Ile kosztuje transport nocny w Belgradzie? Jak sprawdzić rozkład i na co uważać w belgradzkich autobusach, tramwajach i trolejbusach? Oto krótka ściągawka z tego, jak podróżować po Belgradzie komunikacją miejską. Taka łatwa do przełknięcia pigułka wiedzy, którą przygotowaliśmy z myślą przede wszystkim o turystach czy osobach będących w serbskiej stolicy przejazdem.

(Tekst zaktualizowany 24 lipca 2024 roku)

Najważniejsze informacje – to, co musicie koniecznie wiedzieć o komunikacji miejskiej w Belgradzie

  • Belgrad podzielony jest na strefy komunikacyjne A, B i C (strefa C to połączone strefy A i B)
  • do stref przypisane są odpowiednie bilety (bilet A na strefę A, bilet B na strefę B itd.)
  • jako turyści – na 99 proc. będziecie krążyć tylko po strefie A
  • komunikacja miejska w Belgradzie to autobusy („nasze” Solarisy!), trolejbusy i tramwaje. Niezależnie od środka transportu, na przejazdy obowiązuje jeden wzór biletu
  • bilety najwygodniej i najszybciej kupicie w biletomacie w autobusie, tramwaju lub trolejbusie (urządzenia są przy stanowisku kierowcy, płatności dokonujemy kartą), o pozostałych opcjach zakupu biletu piszemy szerzej w tekście
  • czas obowiązywania biletu (np. 90-minutowego) rozpoczyna się od chwili dokonania transakcji (nie ma kasowników). Jeśli kupicie bilet 90-minutowy o godzinie 13:00, będziecie mogli na nim jeździć do 14:30
  • na jednym, ważnym bilecie możecie przesiadać się dowolną ilość razy z autobusu do autobusu, z autobusu do tramwaju itd.
  • rozkłady są dostępne na przystankach autobusowych. Rozkłady i trasy można też sprawdzić w aplikacji Beograd Plus, moovitapp i na mapach Google
  • komunikacja nocna jest bezpłatna (dotyczy to przejazdów w godzinach od 00:00 do 04:00, realizowanych zgodnie ze specjalnym rozkładem nocnym)

I dodatkowe info, bo na forach i grupach o Serbii pojawiają się o to pytania:

  • tak, uczniowie szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych (do 19. roku życia) oraz osoby w wieku powyżej 65. roku życiu (a także inwalidzi wojenni, osoby z niepełnosprawnościami itd.) mogą korzystać z komunikacji miejskiej w Belgradzie bezpłatnie (w przypadku kontroli mogą zostać poproszeni o okazanie stosownego dokumentu). Tyle tylko, że zgodnie z regulaminem dostępnym na stronie BG Prevoz (klik) dotyczy to osób mieszkających w Belgradzie na stałe. Owszem, jest duża szansa, że kontroler (o ile w ogóle go spotkacie) nie zapyta, czy podróżujące z Wami dziecko ma ważny bilet, ale gdyby to od nas zależało – dla spokoju ducha opłacilibyśmy przejazd i towarzyszącemu nam uczniowi, i osobie 65+. Zwłaszcza że bilety nie są drogie.

Komunikacja miejska w Belgradzie – podział na strefy

Jeśli chodzi o strefy komunikacyjne, Belgrad ma je trzy:

  • strefę A – to Belgrad „właściwy”, z turystycznego punktu widzenia najważniejszy i najatrakcyjniejszy
  • strefę B – gminy/miasta podmiejskie (w uproszczeniu)\
  • strefę C – czyli strefę łączoną, obejmującą strefy A i B.

W zrozumieniu tego podziału pomaga mapka:

 

Jak to wygląda w praktyce? Do stref przypisane są bilety. Jeśli poruszacie się np. tylko po Starim gradzie – kupujecie bilet na strefę A (na mapie zaznaczona kolorem czerwonym), jeśli krążycie między Barajevem a Lazarevacem (na mapie jako kolor niebieski – to miejscowości i wsie, które w Polsce nazwalibyśmy pewnie stołecznymi sypialniami), interesuje Was bilet na strefę B, a jeśli wybieracie się w naprawdę długą podróż między strefą A i B – kupujecie bilet na zonę łączoną, czyli C.

Autobusy, trolejbusy, tramwaje w Belgradzie – ceny i rodzaje biletów

Bilety są dostępne w czterech taryfach czasowych: 90-minutowe, jednodniowe, tygodniowe i miesięczne.

Uwaga!

  • Ważność biletów 90-minutowych „nalicza się” od momentu kupienia (godzina, do której bilet jest ważny będzie widoczna na wydruku). Jeśli bilet kupicie o 13:00, będziecie mogli z niego korzystać do godziny 14:30.
  • Bilety jednodniowe ważne są z kolei do godziny 23:59 w dniu zakupu. Bilety siedmiodniowe są ważne do godziny 23:59 siódmego dnia od zakupu i – analogicznie – bilety miesięczne tracą ważność o godzinie 23:59 trzydziestego dnia od zakupu.

Z jednym biletem (np. 90-minutowym) możecie wykonać dowolną liczbę przejazdów i przesiadać się do woli między różnymi środkami transportu miejskiego. Jedyne ograniczenia to: strefa, w której bilet obowiązuje, ważność biletu i Wasza wyobraźnia.

Ile kosztują bilety w Belgradzie?

Żeby było czytelniej, ponownie posłużymy się grafiką.

  • bilet 90-minutowy na strefę A lub B kosztuje 50 dinarów (czyli niecałe 2 zł), na strefę C – 100 dinarów (niecałe 4 zł)
  • bilet jednodniowy na strefę A lub B kosztuje 120 dinarów (około 4,5 zł), na strefę C – 150 dinarów (około 5,5 zł)
  • bilet tygodniowy na strefę A lub B kosztuje 800 dinarów (29-30 zł), na strefę C – 100 dinarów (36-38 zł)
  • bilet miesięczny na strefy A lub B kosztuje 2200 dinarów (około 80 zł), na łączoną strefę C – 3300 dinarów (około 120 zł)

(Cenę w złotówkach przeliczamy w zaokrągleniu i podajemy w widełkach, bo kwota ostateczna zależy od kursu PLN/RSD)

Komunikacja miejska w Belgradzie. Gdzie kupić bilet?

Bilety można kupić na cztery sposoby. Zaczniemy od tych, które naszym zdaniem są najwygodniejsze i najlepiej dopasowane do potrzeb turystów – czyli biletomatów i aplikacji.

  • Biletomaty – automaty biletowe są dostępne w pojazdach komunikacji miejskiej, tuż obok kierowcy. Ich obsługa jest intuicyjna: należy wybrać rodzaj biletu, a za transakcję zapłacić kartą. Otrzymany wydruk zachowujemy na wypadek kontroli
  • Aplikacja Beograd Plus – za pośrednictwem aplikacji można nie tylko kupić bilet, ale i sprawdzić rozkład czy zapisać ważne dla siebie przystanki. Apka ma sporo funkcji, dlatego – jeśli chcecie z niej korzystać – sugerujemy pobrać ją wcześniej, zarejestrować się i przetestować „na sucho” możliwości. Jeśli chodzi o kupowanie biletu przez aplikację, płatność można sfinalizować na trzy sposoby: kartą (trzeba ją wcześniej podpiąć), przez SMS (o tym za chwilę) lub przez wcześniejsze doładowanie konta (działa to jak na zasadzie wirtualnego portfela, tak jak popularna w Polsce aplikacja mPay). Oczywiście, żeby korzystać z aplikacji trzeba być online. Minusem tego rozwiązania jest to, że za pośrednictwem Beograd Plus można kupić tylko jeden bilet, więc każdy podróżny musi mieć w telefonie swoją aplikację

 

  • Kioski i punkty sprzedaży – tradycyjne, papierowe bilety można kupić w niektórych kioskach oraz punktach sprzedaży (tutaj lista adresów wspomnianych punktów: klik). Do podstawowego kosztu biletu należy doliczyć drobną opłatę za wydruk. W teorii brzmi nieźle, ale w praktyce – szukanie kiosku, w którym aktualnie można kupić bilety, może zająć więcej czasu niż dojście na piechotę tam, gdzie chcieliście dojechać
  • SMS – bilety można tez kupić poprzez wiadomość SMS. Wiadomość właściwą dla danego biletu (A90 to będzie bilet 90-minutowy na przejazd w strefie A, B90 – bilet 90-minutowy na przejazd w strefie B itd.) należy wysłać pod numer 9011. W odpowiedzi otrzymujemy wiadomość zwrotną, będącą de facto biletem. Podstawowy koszt biletu jest zgodny z taryfikatorem, należy do niego doliczyć drobną prowizję potrącaną przez operatora. Rozwiązanie jest bardzo wygodne, ale działa tylko w przypadku serbskich kart/abonamentów. Dodatkowo, z jednego numeru można kupić tylko jeden bilet na daną podróż

Jak sprawdzić rozkład jazdy w Belgradzie?

W planowaniu podróży komunikacją miejską w Belgradzie pomaga wspomniana apka Beograd Plus. Świetnie działa też strona/aplikacja moovitapp.com. Dodatkowo, na większości przystanków są dostępne rozkłady jazdy, a od kilku miesięcy także Google udostępnia opcję sprawdzania rozkładów. Jak to działa? Na stronie Google Maps należy kliknąć na wybrany przystanek i rozwinąć listę połączeń.

Na co uważać w komunikacji miejskiej w Belgradzie?

Belgrad postrzegamy jako wyjątkowo przyjazny i bezpieczny. Mimo to tak, jak w przypadku komunikacji w każdym dużym mieście, tak i tutaj roztropniej będzie trzymać portfel i telefon przy sobie.

Komfort podróży komunikacją miejską nie jest może najwyższy, ale i nie najgorszy (kto podróżował paryskim metrem – ten zrozumie).

Opóźnienia się zdarzają, w przypadku dużych wydarzeń – jak mecze, protesty, wiece itd. – możliwe są objazdy, ale prędzej czy później Wasz autobus dotrze do celu.

Kontrole są bardzo, bardzo, bardzo rzadkie, obecnie realizuje je Komunalna milicija (tzw. Beli/Biali, odpowiednik polskiej Straży Miejskiej), więc nie panikujcie, jeśli o bilet poprosi Was osoba w ubraniu przypominającym mundur. Dla formalności dodamy, że kara za jazdę bez ważnego biletu wynosi 5000 rsd (jakieś 180-190 zł) i nie można jej opłacić u kontrolera. Jeśli wyrobicie się z płatnością w ciągu siedmiu dni – zamiast 5000, będziecie musieli zabulić „jedyne” 2500 rsd.

Coś jeszcze warto wiedzieć? Owszem! Nie zdziwcie się, jeśli w trakcie jazdy współpasażer zacznie grać na akordeonie i rozkręci się autobusowa impreza. To jest Serbia, tego się nie da opisać, to trzeba przeżyć! 😉

 

Photo by Jiamin Huang on Unsplash

NIE KRADNIJ, UDOSTĘPNIAJ!Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone! Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie treści bez zgody autora zabronione

Przygotowanie tego artykułu zajęło nam bardzo dużo czasu. Jeśli Ci się spodobał – jest nam bardzo miło. Udostępnij go w swoich social mediach (możesz to zrobić korzystając z przycisków powyżej) lub kopiując adres URL.

Jeśli chcesz przedrukować (wykorzystać) dłuższy fragment lub całość wpisu – skontaktuj się z nami w celu uzyskania zgody.