Follow Us

Pociąg Belgrad–Novi Sad: przejazd w 30 minut, bilet do 40 zł

Rozpoczęły się testy dynamiczne szybkiego pociągu łączącego Belgrad i Novi Sad. Linia ma zostać udostępniona pasażerom najpóźniej w marcu bieżącego roku.

W poniedziałkowym wywiadzie dla Prva TV Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Tomislav Momirović zapowiedział, że przejazd na ponad 70-kilometrowej trasie z Belgradu do Nowego Sadu zajmie pół godziny. Bilety w jedną stronę mają kosztować do 1000 RSD (około 40 zł), bo – jak podkreślił Momirović – kolej nie jest środkiem transportu dla elity, więc połączenie powinno być cenowo dostępne dla „zwykłych ludzi”.

Momirović zapewnił też, że połączenie będzie „najwyższej jakości linią kolejową w Europie Wschodniej”. Na trasie z Belgradu do Nowego Sadu będą kursować „piętrowe pociągi Stadlera”, co – według Mimorovicia – ma stanowić atrakcję turystyczną dla przyjezdnych z regionu.

Przypomnijmy, że z uwagi na prace modernizacyjne i plany rozwoju trasa kolejowa Belgrad-Novi Sad jest zamknięta od lutego 2019 roku (pasażerowie muszą korzystać z autobusu zastępczego).

„W projekcie biorą udział najlepsi inżynierowie, wielu pracowników, dwie firmy chińskie i jedna rosyjska, a także duża liczba firm krajowych, ponieważ naszym celem jest uruchomienie kolei dużych prędkości z Belgradu do Nowego Sadu 1 marca” – deklarował w grudniu 2020 minister Momirović.

Prezydent Aleksandar Vučić „przedstawił” dziennikarzom jeden z pociągów, które mają wkrótce kursować na trasie Belgrad-Novi Sad (październik 2021, foto: Srbija Voz)

Za budowę odcinka Belgrad-Stara Pazova (34,5 km) odpowiadają China Railway International i China Communications Construction Company. Wartość projektu szacuje się na 350 mln dolarów, z czego 297,8 mln dolarów pochodzi z pożyczki z Chin (pozostałe 52,6 mln dolarów pokrywa budżet Serbii).

Z kolei za odcinek Stara Pazova–Novi Sad (40,4 km) odpowiada rosyjska firma RZD International. Wartość tego projektu szacuje się na 247,8 mln dolarów (w tym wypadku pożyczka rosyjska wynosi 210,7 mln dolarów, a udział Serbii wynosi 37,2 mln dolarów).

„Za kilka lat ta kolej połączy Nowy Sad i Suboticę z Budapesztem i Węgrami i jest to najprawdopodobniej najbardziej złożone przedsięwzięcie inwestycyjne” – zapowiadał serbski minister.

Kolejna część inwestycji, obejmująca odcinek z Nowego Sadu do Suboticy, budowany przez China Railway International i China Communications Construction Company, powinna zostać zakończona do 2024. Z kolei w 2025 roku po stronie węgierskiej mają zostać sfinalizowane prace na odcinku od Kelebiji (Subotica) do Budapesztu. Także ta inwestycja jest możliwa dzięki pożyczce z chińskiego banku, która pokrywa około 85 proc. przewidzianych kosztów.

Projekt malowania – wizualizacja

 

Źródła:

http://www.tanjug.rs/full-view_en.aspx?izb=710263

https://www.railtarget.eu/business/stadler-won-a-contract-to-supply-cars-for-the-serbian-railways-967.html

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/modernizacja-linii-budapeszt–belgrad-na-wegierskim-odcinku-ma-chinskie-finansowanie-96485.html

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/rozpoczela-sie-modernizacja-wegierskiego-fragmentu-linii-budapeszt–belgrad-105008.html

Foto nagłówkowe: https://www.facebook.com/srbijavoz